- din ingång till ett bättre liv!

NPF-stöd till skola

Har du fått ett skelett med en skylt på kommunhustrappen? 
I så fall är det akut läge och hög tid att lära er mer om npf, skollagen, barnkonventionen, diskrimineringslagen och funktionsrättskonventionen samt att utbilda skolpersonal i detsamma och ge tillräckligt med resurser till skolan! Jag kan bistå er så räddar vi liv! Läs mer om skelettkampanjen HÄR.

Är du politiker och vill veta mer om hur ni kan göra för att hjälpa utsatta barn och familjer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar eller hur ni kan utveckla er skola och följa skollagen genom att bli en skola för ALLA i praktiken, inte bara på pappret? Jobbar du som rektor och ser dina anställda gå på knäna i sina försök att räcka till? Visste du att det går att rädda både personal och elever genom utökad kunskap och ett förändrat arbetssätt? Att samtliga elever skulle tjäna på detta och därmed inte bara er skola utan även hela samhället?
 Win-win-win!

Kontakta mig för ett konsultsamtal för att se vad just din skola behöver, eller kommunövergripande, för att öka er npf-kompetens.  Sedan sätter jag ihop ett utbildningspaket som lämpar sig för just er och överlämnar offerten. I paketen ingår ALLTID både utbildning och hjälp med implementering samt uppföljning. Det är en investering som räddar liv, förhindrar livslångt lidande samt besparar samhället miljarder kronor.

Om ni behöver akut hjälp i en enskild elevsituation, med medling och för att hitta vägar framåt, så kan jag även bistå med det tack vare min erfarenhet av att ha arbetat två decennier i skolan med elever med särskilda behov,  med ungdomar inom ung fritid och som npf-förälder. 

Mitt fokus är alltid BARNETS BÄSTA!

NPF-stöd till familjer

Rådgivning och hjälp till föräldrar per telefon eller videosamtal.

Kämpande npf-förälder? Du är långt ifrån ensam! Väldigt många föräldrar har blivit utmattade och sjukskrivna i sin kamp för att deras barn med neuropsykiatriska funktionshinder ska få rätt stöd och hjälp i skolan. Hundratusentals barn har blivit s.k. hemmasittare (skoltraumatiserade) p.g.a. för lite npf-kunskap hos beslutsfattare och i skolvärlden vilket lett till otillräckliga anpassningar och ett felaktigt bemötande! Detta har uppmärksammats på senare tid av bl.a. Uppdrag Granskning i programmet Bokstavsbarnen, Attention, Autism- och Aspergerförbundet, Mind och föräldranätverket Rätten till utbildning. Statistik på den diskriminering det lett till finns på www.rattentillutbildning.se/statistik .

Med ett lågaffektivt bemötande tar jag först reda på vad barnet/eleven behöver genom samtal med föräldrar och med barn/elev. Under ett möte med utvald skolpersonal går vi igenom behoven, kopplade till skollagen, barnkonventionen och diskrimineringslagen om det behövs. Vi ger förslag på anpassningar samt lyssnar in skolan. Tillsammans skapar vi sedan en handlingsplan eller åtgärdsplan som samtliga elevens lärare skall känna till och efterleva. Vi bokar in täta uppföljningar med skolan för att utvärdera och justera planen. Jag samarbetar gärna med eventuella behandlare inom vården om ni önskar. EN HELHETSSYN PÅ BARNET OCH DESS BÄSTA ÄR ALLTID I FOKUS! Ert barn är fantastiskt och har rätt till både hälsa och utbildning!

Om vi mot förmodan inte skulle lyckas med att få skolan att följa skollagen, kan jag även bistå med förfarandet med anmälan eller i sökandet efter en npf-kunnig skola för erat barn.
 
HÄR hittar du information om Medborgarförslag NPF som du kan ladda ner och skicka in till din kommun samt Skelettkampanjen!





"Alla barn har rätt till en likvärdig utbildning. Det fastställs i barnkonventionen, funktionsrättskonventionen och skollagen."